דונאלד טראמפ

כיצד הנשיא טראמפ השפיע על האמריקאי הממוצע?

בחירתו של דונאלד טראמפ לנשיאות ב-2016 הייתה ציון דרך בהיסטוריה העולמית. לראשונה נבחר לראשות המעצמה הגדולה בעולם כוכב ריאליטי, שאינו פוליטיקאי מנוסה בשום צורה, ובעיקר מתבטא בבוטות ומפיץ מידע שגוי ושקרי ללא מורא. טראמפ ניפק התבטאויות שערורייתיות אחת אחרי השנייה במהלך הקמפיין שלו לנשיאות, ובכל זאת זכה ברוב הנדרש של אלקטורים (ואולי, דווקא בגלל זאת).

לא ברור אם טראמפ ייבחר לכהונה נוספת. כפי שלמדנו ב-2016, הכל יכול לקרות. עם זאת, שווה להסתכל אחורה על ארבע השנים של טראמפ בבית הלבן, כדי להבין אם וכיצד השפיע טראמפ באמת בתקופת הנשיאות שלו.

במישור הגלובלי

אם נסתכל מן הזווית של הפוליטיקה העולמית אפשר לטעון הרבה בגנות כהונתו של טראמפ. ראשית, טראמפ פרש מאמנת פריז בנושא אקלים, משום שלדבריו היא פוגעת בארה״ב. למרות שמטרתה של אמנת פריז אינה שאפתנית במיוחד: לנסות לגרום למדינות להתחייב למאבק בשינוי אקלים ולסך מסוים של פליטות גזי חממה (״הפגיעה״ אותה ניסה טראמפ למנוע, היא זו שהייתה נגרמת לתעשיית הדלקים המאובנים הכה חביבה עליו). כלומר, הייתה לאמנה מטרה כמותית לא שאפתנית במיוחד, אך טראמפ פשוט ״סובב״ אותה מאקלים לפוליטיקה, ונסוג ממנה בצעד מעורר מחלוקת. קרוב ל-200 מדינות חתומות על האמנה הזאת. אילו מדינות העדיפו שלא לחתום? מדינות כמו סוריה וניקרגואה, ו״בזכות״ טראמפ, גם ארה״ב, ובעקבותיה יצטרפו כנראה מדינות נוספות. 

דונאלד טראמפ
דונאלד טראמפ. מתוך דוברות הבית הלבן.

בנוסף, טראמפ פרש מהסכם הסחר הטראנס-פסיפי, שמטרתו הורדת מכסים בין כלכלות חזקות, וניהל מלחמת סחר של העלאת מכסים עם סין, קנדה, מקסיקו ואירופה (אם כי, גם גורמים בשמאל הפרוגרסיבי התנגדו להסכם). כסף עצום נשפך במלחמת הסחר עם סין, ומניות של חברות תעשייה איבדו גובה באופן ניכר (בהמשך, גם הקורונה השפיעה על כך). המהלכים הללו נועדו לבשר לתומכיו של טראמפ, שהנה, הוא נלחם בגלובליזציה, זו שגרמה לאובדן אדיר של משרות ייצור למדינות אחרות. בפועל, חייהם של האמריקאים התייקרו, עקב הצורך לקנות בכל זאת סחורה מחו״ל. מעבר לכך, כל האיזון המוניטרי שנוצר בעולם, הפך שברירי יותר לאור המדיניות המוניטרית של טראמפ, וההשפעות של כך עשויות להתברר כחמורות. 

מבחינה דיפלומטית, אמריקה איבדה, מרצון, את מקומה כמנהיגת העולם החופשי. טראמפ, עם הסיסמה הידועה שלו ״America first״, מעדיף באופן מוצהר אינטרסים פשוטים ולטווח קצר, מאשר שמירת מעמדה של אמריקה כמדינה שיכולה ליזום ולהוביל שינויים גלובליים. בעבר, מדינות העולם איחדו כוחות כדי להילחם בחור באוזון למשל. האם אתם מדמיינים מצב שבו מדינות שמות בצד את האינטרסים שלהן לטווח הקצר, כדי להשיג משהו בטווח הארוך?

נכון, זה לא נעלם רק בגלל טראמפ. עם זאת, טראמפ הוא בעיקר סימפטום של הגל האנטי-ליברלי ואנטי-גלובליזציה של העשורים האחרונים. שיתוף פעולה במלחמה בינלאומית בקורונה? זה כבר לא יהיה (שלא לדבר על התערבות במלחמה בסוריה). זכור במיוחד בהקשר הזה נאומו של טראמפ באו"ם שבו הפליג בשבחיו העצמיים על מדיניותיו הנבונה לשיטתו. שלא כמו מול הקהל האוהד בארה"ב, באו״ם, הקהל פשוט פרץ בצחוק למשמע הדברים.

דבר דוגרי

אני יודע מה אתם חושבים: אלו דיבורים ששייכים לספרה הגלובלית, הפוליטית. הדברים הללו אינם משפיעים על החיים של האמריקאי הממוצע, לא? השאלה שצריכה להישאל בהקשר הזה, היא מיהו האמריקאי הממוצע? היאפי מניו יורק? הצעיר האפרו-אמריקאי מאטלנטה? נהג המשאית מאלבמה? רוצה, לומר לא בטוח שהאמריקאי הממוצע הזה עדיין קיים. אמריקה מפולגת ומחולקת בין מיעוטים ללבנים, בין שמרנים לליברלים, בין אלו שחיים ברווחה ובין אלו שלאו. החיים בקרית גת, ראשון לציון, ירושלים ותל אביב, דומים הרבה יותר משהחיים בחלקים שונים של ארה״ב דומים האחד לשני.

אחד המהלכים הבולטים של טראמפ, ה-Tax Cut and Jobs Act, הוריד את מס החברות בארה״ב מ-35% ל-21%, כאשר המטרה הייתה כמובן ייצור משרות ועידוד צמיחה. בפועל, החוק הגדיל את רווחיהם של התאגידים הגדולים, ולא הביא לצמיחה ומשרות בהתאם לצפוי. טראמפ לא הביא להישגים מיוחדים ביצירת משרות לאמריקאים, וזאת עוד לפני ש-Covid היכה בארה״ב ללא רחם. כמו כן, שיעור האבטלה אכן ירד בתקופת טראמפ לשיעור הנמוך שתועד מעולם, אך הוא יורד באופן רציף כבר עשור (למעשה מאז ראשית ימי אובמה), ועלה בחדות מאז הקורונה.

שינוי מהותי שטראמפ יצר בכהונתו, הוא במינוי שופטים. טראמפ, בעזרתו של מנהיג הרוב בסנאט, מיץ׳ מקונול, מינה כמות אדירה של 200 שופטים פדראלים בדרגות שונות. רק לאחרונה הוכרז כי טראמפ צפוי למנות את השופטת השמרנית מאד איימי קוני בארט, שאם תמונה, תהיה המינוי השלישי שלו לעליון. אם המהלך יושלם, טראמפ יהפוך את בית המשפט העליון האמריקאי לשמרן במיוחד לעשורים קדימה. מבחינת האמריקאים עשויה להיות השפעה ממשית על חייהם בטווח הרחוק. הדוגמה הקלאסית למשל היא האפשרות של ביטול פסק הדין המפורסם Row v. Wade: אם תשתנה ההחלטה בעליון, יתכן ומדינות בארה״ב יוכלו לאסור הפלות בחוק החל בשטחן, ונשים רבות בארה״ב יאבדו את האוטונומיה שלהן על גופן. 

פוטין
״בת זונה קופחת רררק עלי״. סתם פוטין תרחם אל תהרוג אותי בבקשה.

תיאוריית הכאוס

אם כהונתו של טראמפ מסמנת באמת משהו, הוא כאוס. המתחים הגזעיים בארה״ב עלו בחדות, ובמקום לקרוא לפיוס, טראמפ נהג לא פעם להוסיף דלק למדורה הזאת, שיכולה לקרוע את ארה״ב. על רגל אחת, אפשר לציין את דבריו אחרי הדריסה שהתרחשה בעצרת ארגוני עליונות לבנה בשרלוטסוויל, שם גינה ״את הקיצוניים משני הצדדים״, את ההסתה שלו נגד ANTIFA, תנועת Black Lives Matter ועוד.

נכון, טראמפ גם מנסה לקרוץ לקהלים שונים, לרבות מיעוטים ושחורים, אולם מקפיד תמיד לקרוץ קודם כל לשמרנים, שלא לומר לגזענים. האסיפה של המפלגה הרפובליקנית לפני הבחירות למשל היא דוגמה טובה: אמנם נאמו שם מספר שיא של דוברים שחורים, אולם זאת בעיקר כדי להלבין את תפיסתו של טראמפ בעיני קהלים רבים כגזען. בפועל, היו קולות שהמשיכו להטיף נגד ההפגנות, ומיגור ״הפחד״ מן המפגינים, שזו פוליטיקת משרוקית כלבים קלאסית לגזענות כלפי שחורים. דבריו בעניין של מאמן ה-NBA, דוק ריברס, הסבירו זאת מצוין:

עצם בחירתו של טראמפ הייתה אפופה בשערוריות. הסרט ״סוכני הכאוס״ שיצא באוגוסט ברשת HBO, הדגים כיצד הקמפיין של טראמפ לכל הפחות הרוויח רבות מהתערבות רוסיה בבחירות, בין אם על ידי טרולים בשליטת פוטין שיצרו שיח מוטרף ברשתות החברתיות, ובין אם כתוצאה מההדלפות של האימיילים של ה-DNC. מעבר לכך, אי אפשר לשלול באופן מוחלט את האפשרות של שיתוף פעולה בין גורמים בקמפיין של טראמפ, לבין גורמים הקשורים לפוטין.

משבר אמון

חוסר האמון שנוצר סביב הבחירה של טראמפ, המשיך איתו לכהונתו, ביצירת משבר אי אמון בין הממשל לבין העם האמריקאי: עד שפורסם דו״ח מולר, השקיע טראמפ מאמצים רבים כדי להטיל ספק במהימנותו. כאשר פורסם, מיהר וויליאם בר להקריא את ״השורה התחתונה״ של הדו״ח, לפיה הרוסים אמנם התערבו בבחירות, אך אין ראיות חותכות לכך שטראמפ ואנשיו שיתפו עמם פעולה (וזאת למרות שלא מעט מן החשודים במעשה, הועזבו או נאשמו בפלילים). חוסר האמון חילחל:  רק 4% מן הציבור מאמינים בפדרל ריזרב. 60% מודאגים מאופן הטיפול של הנשיא במגיפה, ולא מאמינים לדיווחים שלו לגביה. ישנו חוסר אמון ניכר כלפי התקשורת הליברלית מצד השמרנים, וההיפך. 

אם נסתכל על אמריקה שאחרי Covid, התמונה נוטה בבירור לרעתו של טראמפ. תפקודו של נשיא ארה״ב בטיפול בנגיף היה כושל: טראמפ המעיט בחשיבות הנגיף, טען שההתפרצות תהיה זמנית, הפיץ אינספור חצאי אמיתות ושקרים, נאבק במושלים דמוקרטיים, ואף האשים את מקסיקו ואת ממשלת אובמה בבעיה. הטיפול הלקוי של טראמפ במגפה פגע במוניטין של ארה״ב כמדינה שיכולה להתמודד עם אתגרים קשים, בוושינגטון פוסט סיכמו שטראמפ מתמודד עם הנגיף כמו תינוק.

amy coney barrett
טראמפ ואיימי קוני בארט.

לסיכום, אם אמריקאי פלוני יעצור ויהרהר על חייו בארבע השנים האחרונות, הוא יראה כי כנראה במישור האישי, לפחות עד Covid, לא השתנה רבות, לפחות לא בגלל טראמפ אישית: אובמקייר לא בוטל, המקסיקנים עדיין בארה״ב, המשרות עדיין ברובן עוברות לחו״ל, והתאגידים עדיין מנהלים את ההצגה. אם השתנה משהו, זה ברמת האופטימיות לגבי עתיד טוב יותר, והאמון בכך שהממשלה בוושינגטון מנסה לקדם אותו.

טראמפ, שרץ לנשיאות לדבריו כדי ״לייבש את הביצה״ מפוליטיקאים מושחתים לשיטתו, פורר את האמון של האמריקאים בשיטה, ושל העולם באמריקה. ההכרעה בנובמבר של הציבור האמריקאי (עזבו את האלקטורים, אני מדבר על ה-popular vote), תיתן אינדיקציה לרצון של הציבור בשינוי. ואם נשיא מכהן לא יזכה לכהונה שנייה, תהיה בכך אמירה של הציבור עליו.

פוסטים נוספים

לקריאה נוספת

בא לכם להגיב?