דונאלד טראמפ.
דונאלד טראמפ. תמונה חופשית.

מדוע נתניהו מסית נגד ערוץ 12?

בסופ״ש נתניהו העלה פוסט לעמוד הפייסבוק שלו, ובו קרא להחרים את סדרת הטלוויזיה ״הנערים״ של HBO. הסדרה עוסקת באווירה שהייתה בישראל לאחרת חטיפת שלושת הנערים בגוש עציון, שהובילה בסופו של דבר לרציחתו של הנער מוחמד אבו חד׳יר משועאפט.

נתניהו טען כי צריך להחרים קשת, שהייתה שותפה ביצירת הסדרה, משום שהיא הפיקה ״סדרה אנטישמית״ כלשונו, לא פחות. מדובר בחגיגה של ציניות: מי שראה את הסדרה, מבין שבינה לבין אנטישמיות אין דבר ולא חצי דבר. מדובר בשקר גס והסתה הגובלת בפלילים. אז למה נתניהו הסית נגד קשת שיצרה את הסדרה? בגלל משהו אחר שקורה השבוע בערוץ 12: החשיפות של גיא פלג מעדותו של שלמה פילבר.

נתניהו הוא לא טראמפ: הוא לא פשוט צועק ״פייק ניוז״ על כל ידיעה נגדו. הוא כביכול מתוחכם יותר: נתניהו מנצל אמתלה מקושקשת בדמות שידור הסדרה ״הנערים״ (שבינתיים בכלל לא משודרת בקשת אלא בחברות הכבלים), כדי להוריד את הלגיטימציה של ערוץ 12. אם הוא יפגע בלגיטימציה של ערוץ 12, הוא ינמיך מעט את ההד של הפרסומים של גיא פלג בעניין תיק 4,000, שהרי הפרסומים הללו מסבכים את נתניהו מאד במעורבות שלו בפרשה. נתניהו כמובן דאג לזרוע את זרע ההסתה נגד גיא פלד, והתוצאות לא איחרו לבוא, כאשר הוחלט להצמיד לפלג אבטחה בעקבות איומים על חייו.

נתניהו ניסה לשלוט בתקשורת דרך הניסיון להחליש את התאגיד, דרך המלחמה בחוק ישראל היום, דרך העסקה עם נוני בתיק 2000 ובעיקר בעסקת השוחד לכאורה בתיק 4,000. אולם במקביל לנסיונו לשלוט בתקשורת ולהכפיף אותה לרצונותיו, הוא מנסה לפגוע בלגיטימציה התקשורתית בדרכים אחרות, כך שממילא כאשר יתפרסמו נגדו דברים, הוא תמיד יוכל לטעון שזה פוליטי. בהתאם לאמרה המיוחסת לגבלס, שקר שנאמר מספיק פעמים, בסוף ייתפס כאמת.

טראמפ ונתניהו מעניקים השראה הדדית האחד לשני

הדה לגיטימציה שנתניהו מפעיל כנגד התקשורת, שזורה ברעיונות קונספירטיביים וניצול מוטיבים המזכירים את מה שייחסו ליהודים השולטים בעולם דרך התקשורת. ההתבטאויות שלו מספקות חומרי דלק לשמרנים רדיקליים המתעבים ליברליזם, אשר חווים את תור הזהב שלהם בשנים האחרונות. תמיד היו קונספירטורים, אבל חוסר האמון כלפי המערכת המדינתית ואמצעי תקשורת מסורתיים עבר בשנים האחרונות מן השוליים לזרם המרכזי. השיח של פוליטיקאים ואנשי ציבור המזוהים עם הימין בישראל, החל מאמץ מוטיבים מן השיח של טראמפ ותומכיו השמרנים כנגד מה שמכונה ה-“Deep state”, קרי ״המדינה העמוקה״ או ״המדינה בתוך המדינה״.

למה הכוונה? בשנים האחרונות בארה״ב, קהל הולך וגדל מאמין בתיאוריות קשר רבות, חלקן הזויות לחלוטין.[1] הנשיא טראמפ עצמו מלבה את התמיכה בתיאוריות כאלו,[2] ובמיוחד את תיאוריית ה-Deep state, שהיא התפיסה לפיה קבוצה של  בירוקרטיים בתוך הממשל האמריקאי אינם סרים למרותו של הנשיא הנבחר, ומבקשים להחליש את שלטונו, היות והוא לא מיישר קו עם כוונותיהן הזדוניות.

באופן דומה לכך, הימין הישראלי ובראשו בנימין נתניהו, מתחזק נראטיב לפיו אליטה שמאלנית בחברה הישראלית מנסה לפגוע בשלטונו, היות והיא מתנגדת לו אידיאולוגית. לפי נתניהו, אליטות מן השמאל במימון ארגון הקרן החדשה אשר הוזכר כאן לעיל, מבקשים להדיח אותו מראשות הממשלה, על ידי מימון הפגנות והבאת אספסוף, היות ואותן אליטות לא נוחלות הצלחה פוליטית בבחירות לכנסת.[3]

נתניהו, באופן מעט שונה מטראמפ, מנסה לרמוז כל הזמן שאותן אליטות היושבות בגופים הלעומתיים כלפיו, משפיעות גם על התקשורת וחוזר חלילה. הכל חלק ממזימת השלטון להחליף ראש ממשלה מכהן. לפי נתניהו, כל עוד ראש ממשלה מכהן, אסור להחליף אותו. צריך לחכות שיואיל בטובו להפסיק לכהן.

מה זה פייק ניוז?

לאחר כל כתבה שמתפרסמת כנגד טראמפ, טראמפ פוטר עצמו מן ההאשמות פשוט בטענה שהיא פייק ניוז. בלי לתמוך את טענותיו במשהו, בלי להתייחס לאישומים עצמם, בלי כלום. הכל פייק ניוז והוא הנשיא הכי טוב בעולם. זה בערך כל מה שהוא אומר ועושה. טראמפ בעצם מאשים את התקשורת הממוסדת שהיא פייק ניוז, שהיא ממציאה דברים כדי לשרת את האינטרסים שלה. מה שהשתנה בימינו, הוא שטראמפ לא צריך להוכיח שום דבר. מספיק אנשים יאמינו לדבריו, רק כי הוא נשיא ארה״ב. התקשורת לעומת זאת, צריכה להוכיח שאין לה אחות, וגם זה לא מספיק.

האמת היא, שכינוי הגנאי ״פייק ניוז״ מתאים פחות לתיאור של התקשורת הממוסדת, אלא לחדשות מזויפות ״אמיתיות״, שדווקא כן מסתובבות בעולם. בבחירות לנשיאות ארה״ב ב-2016 למשל, התברר כי הסיפורים החדשותיים המזויפים והבדויים לחלוטין, קיבלו יותר תעבורה ברשתות חברתיות מדיווחי חדשות אמתיים. ידיעות מזויפות מתערבבות כל הזמן ברשתות החברתיות עם ידיעות אמיתיות, ונהיה קשה להבדיל.

ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין. צילום: bookcatalog

המגזין האמריקאי WIRED פרסם כי בתקופת הבחירות, בעיירה קטנה של 55,000 תושבים במקדוניה, הוקמו 100 אתרי חדשות מזויפים, שם עלו בני נוער מקדונים על שיטה קלה לעשות כסף: להמציא חדשות מזויפות לחלוטין לקהל האמריקאי, לקבל תעבורת רשת ולהרוויח מהקלקה על פרסומת באתר. בגלל הנטייה האנושית להאמין בדברים סנסציוניים, הנערים המקדוניים המתוארים בכתבה עשו מאות דולרים מהקלקות על פרסומות, ואף הפסיקו ללכת לבית הספר, כי חשו שאין בכך עוד צורך. אתם יכולים לתאר לעצמכם כי מאז הבחירות, אותם נערים לא עברו להתנדב ביד ושם, וכנראה המשיכו לעשות זאת.

טראמפ פוליטיקאי חסר נסיון פוליטי. את השיטה של להטיל דופי בתקשורת יתכן שלמד מנתניהו, שעושה זאת כבר עשרות שנים. הדבר המצחיק הוא, שלמרות שטראמפ הוא חלומם הרטוב של כל חובבי הקונספירציות ההזויים, יתכן ששדווקא הטענה הקונספירטיבית ההזויה בכל הזמנים דווקא נכונה: יתכן שטראמפ כפוף לפוטין. חקירות נרחבות בדקו את ההאשמות לפיהן טראמפ נעזר בפוטין בבחירות 2016. החקירה לא הוכיחה את אשמתו של טראמפ, אך גם לא הפריכה אותו. בסרט ״צעדים אקטיביים״ אליו התראיינו הילארי קלינטון, ג׳ון מקיין, נשיא אסטוניה ראש ממשלת גיאורגיה ובכירים רבים נוספים, כולם טוענים כי יש ראיות לכך שפוטין ניצל את רגישותו הכלכלית של טראמפ שהגיע לפשיטת רגל, חילץ אותו מחובות וגרם לו לעבוד בשבילו עד היום.

ההתחממות הגלובלית כמשל

תוצאות הבחירות לכנסת ה-21 העידו על כך שרבים חשים חוסר אמון ניכר ברשויות החוק, שהרי אין דרך אחרת ליישב את תוצאות הבחירות מלבד אמון בנתניהו על חשבון חוסר אמון בשלטון החוק. הסופר הצרפתי שארל פגי אמר כי ״ניצחונה של הדמגוגיה הוא ארעי, אך ההרס שהיא משאירה אחריה הוא נצחי״. השאלה היא מה יהיה ביום שלאחר נתניהו; האם גם המנהיג שאחריו יהיה חשוד בשחיתות? ואם כן, מה יאמר על המערכת? מה הסיכוי שלא יטען לרדיפה?

חשבו על ההתחממות הגלובלית. כבר עשרות שנים שמדענים מזהירים אותנו כי פליטת גזי חממה הנובעת מן הפעילות האנושית (תחנות כוח, מכוניות וכדומה), מעלים את הטמפרטורה של כדור הארץ וגורמים לנזק בלתי הפיך לטבע שלנו. נכון, העולם לא נזעק למשמע הפרסומים, ומדינות העולם לא מיהרו לפעול בתחום. עם זאת, בחירתו של דונאלד טראמפ שינתה את המשחק: טראמפ פשוט טען שאין התחממות גלובלית, וזו פשוט תרמית. כלומר, כל מה שהמדענים אומרים כבר עשרות שנים לא נכון, כי לא נראה לו שזה נכון.

עכשיו אני, אני לא מדען. לא בדקתי את הדברים בעצמי. אין לי גם את הכלים לבדוק. אם יש קונצנזוס מדעי כל כך רחב לגבי משהו, אני מניח שזה כנראה נכון. לפעמים המדע טועה, תמיד המדע סקפטי ביחס לממצאיו, אבל בבסיס שלו, אני מאמין שאותם מדענים לא משקרים. אני לא יכול לבדוק כל דבר, לכן אין לי ברירה אלא להסתמך על מה שאחרים אומרים מדי פעם שהוא האמת.

דונאלד טראמפ פשוט אומר: אל תאמינו לכלום. החדשות זה פייק ניוז, ההתחממות הגלובלית זה מזימה סינית. תחיו בעולם שבו אין אמת, מלבד זו שתרצו לעצמכם. עולם שכזה, הוא עולם מסוכן לעתיד האנושות. בשנת 1987, התכנסו מדינות העולם לחתום על אמנת מונטריאול על מנת לפתור את הבעיה של החור באוזון. המדינות אשכרה הצליחו לעשות זאת ולפתור את הבעיה! אתם מדמיינים לעצמכם משהו כזה קורה היום? אתם מדמיינים את טראמפ מוביל פתרון עולמי לבעיית ההתחממות הגלובלית? חוסר האמון כה גדול, שגם הנשיא הבא לא יצליח לתקן את הנזק.

אני יודע שזה לא פשוט לקבל זאת, אבל זה גם מה שנתניהו רוצה: שנטיל ספק בכל דבר, ונפנה רק אליו כדי לקבל את המידע הנחוץ לנו לניהול חיינו. נתניהו מתחזה לז׳בוטינסקאי גדול, אולם בפועל מדובר במנהיג המפחד באמת לאפשר חופש לאזרחיו, ומנסה למנוע תמונה עובדתית מלאה מן הציבור. נתניהו לא מעוניין באופוזיציה, אלא רק במראית עין של אופוזיציה. זה נתניהו: ימין. חלש.

 

[1] AFP ״הכירו את Q, אנשי הקונספירציה של טראמפ״ Ynet (5.8.2018). לקריאה לחצו כאן.

[2]Alex Wigglesworth “Trump urger ‘Deep state authorities” to investigate Hillary Clinton in tweets” Los Angeles Times (29.11.2017). לקריאה לחצו כאן

[3] מורן אזולאי ״נתניהו: ״רוב המלצות המשטרה מושלכות לפח״״ Ynet  (19.12.17). לקריאה לחצו כאן.

פוסטים נוספים

לקריאה נוספת
  • כיצד הנשיא טראמפ השפיע על האמריקאי הממוצע?כיצד הנשיא טראמפ השפיע על האמריקאי הממוצע?
    בחירתו של דונאלד טראמפ לנשיאות ב-2016 הייתה ציון דרך בהיסטוריה העולמית. לראשונה נבחר לראשות המעצמה הגדולה בעולם כוכב ריאליטי, שאינו פוליטיקאי מנוסה בשום צורה, ובעיקר מתבטא בבוטות ומפיץ מידע שגוי …
  • שליטת נתניהו בתקשורת היא כמעט ללא עורריןשליטת נתניהו בתקשורת היא כמעט ללא עוררין
    נתניהו בנה עצמו לאורך כל הקריירה שלו, על ידי דה-לגיטימציה לכל מי שאינו הוא פחות או יותר. אולם כנראה שאת חיצי הדה-לגיטימציה שלו, הפנה יותר מכל ״לתקשורת״, אותה הוא ממשיל …

5 תגובות

  1. כתיבה ברמה גבוהה; מתובלת מעט מעל המידה ב"אנטי-ביבי" קלאסי
    לדעתי הטענה שטרמאפ כפוף לפוטין היא מופרכת ושקולה לגיבובים סביב הדיפ-סטייט.
    האמת, כבר נמאס מביבי ונמאס מטראמפ, אבל הכי הרבה – נמאס מגיא פלג החרטטן

בא לכם להגיב?