טראמפ

עשר השערוריות הכי שערותיות של טראמפ

התופעה הכי מעניינת בשנים האחרונות בעולם, היא בחירתו של דונאלד טראמפ לנשיאות ארה״ב. כיצד לעזאזל נבחר כוכב תוכניות ריאליטי, שמככב שנים בצהובונים ומדורים העוסקים בחיי החברה הגבוהה בניו יורק, שפשט רגל שבע פעמים (אם כי באמצעות חברות ומיזמים שהקים. טראמפ לא פשט רגל באופן אישי), לנשיאות ארה״ב?

למה הוא נבחר לעזאזל?

טובים ממני כבר כתבו ודיברו בנושא, וסיפקו ניתוחים מעמיקים לתופעה. אציין רק בקצרה כי אחת הסיבות, היא המיאוס של מעמדות הביניים במצב הקיים, והחששות שלהם מעתידם ועתיד ילדיהם, שהביאו אותם ״למרוד״ במוסדות הקיימים ולהצביע לאנטיתזה של הסדר הישן.

השחיקה בשכר של מעמד הביניים, והתחושה שבניגוד לדורות הקודמים, מצבם הכלכלי גרוע יותר משל הוריהם, גרמו למספיק אמריקנים להצביע לדונלד טראמפ כך שייבחר לנשיאות (אם כי תרמה לכך גם שיטת הבחירות ההזויה של ארה״ב. למרות שלהילארי קלינטון הצביעו שלושה מליון איש יותר מאשר לטראמפ, עדיין טראמפ נבחר בזכות 77,000 איש סה״כ בשלוש מדינות ביחד, שהביאו לו את האלקטורים שהוא היה צריך). נוסיף לזה גם את התיעוב כלפי הסדר הישן: הוא חוסר האמון שהולך ונבנה בין מעמדות הביניים לבין האליטה החברתית בדמוקרטיות רבות בעולם[1], ותקבלו מתכון לאסון נוסח טראמפ.

מדובר באדם בור, הכופר בטענות מדעיות ועובדתיות, נתון לסחיטה של נשיא רוסיה פוטין, מתעב נשים, זרים, דמוקרטים ודי את כולם חוץ ממנו, וחושב שהשמש זורחת לו מהחריץ. הכהונה של טראמפ רצופה מאות אמרות, אירועים ופרשיות שערותיות, ואני אנסה למנות את עשר ההכי הכי מתקופתו כנשיא בלבד/ כלומר, לא כולל תקופת הקמפיין לנשיאות והתקופות בהן היה סתם פלייבוי מטורלל, אז בבקשה Dont grab me by the pussy. חוץ מזה, לא נכלול מהלכים שהם הזויים אבל אפשר להגיד עליהם שנויים במחלוקת, כמו נטישת הכורדים בסוריה, הכרזה על ״עסקת המאה״ מבלי לספר עליה כלום (כי ברור שהיא לא קיימת. לבן אדם יש בקושי מספיק ריכוז כדי לכתוב ציוץ בטוויטר, איך יהגה תוכנית מדינית?), הכרה ברמת הגולן מלחמת הסחר עם סין ודברים רבים רבים (רבים) נוספים.

10.פיטוריו של ג׳יימס קומי

ג׳יימס קומי היה ראש ה-FBI שמונה על ידי ברק אובמה. קומי היה זה שחקר את פרשת האימיילים של הילרי קלינטון, ולפי טענותיה בנושא, מי שגרם להפסד שלה לדונאלד טראמפ. טראמפ חשב שמשום ש״עשה לו את העבודה״ בהקשר של הילארי, הוא ישרת אותו נאמנה. עם זאת, קומי הודיע כי יש לחקור את המעורבות הרוסית בבחירות לארה״ב. משראה טראמפ שקומי לא יורד מן העניין, פיטר אותו מתפקידו, לטענתו עקב המלצות של משרד המשפטים האמריקני.

9. הפרישה מהסכם פריז

טראמפ פרש מאמנת האקלים שנחתמה בפריז ב-2015 להפחתת הפליטה של גזי חממה. טראמפ טען כי ההסכם פוגע בכלכלה האמריקאית, ולדבריו, "איני יכול לתמוך בהסכם שמעניש את ארה"ב״. 195 מדינות חתמו על האמנה, אשר מטרתה יצירת מחויבות ולא באמת פגעה או עמדה לפגוע בכלכלת ארה״ב בשום צורה. פרישתה של מדינה מערבית כמו ארה״ב מן ההסכם, עשויה כמובן להשפיע על מדינות נוספות והמחויבות שלהן להתחממות הגלובלית, בה טראמפ לא מאמין כמובן.

8. איסור הכניסה ממדינות מוסלמיות

בשנה הראשונה לכהונתו, חתם טראמפ על צו נשיאותי שמגביל הגירה של מוסלמים לארה"ב משבע מדינות בעולם (איראן, עיראק, לוב, סומליה, סודאן, סוריה ותימן). הצו הוגדר על ידי רבים בתור ה-Muslim Ban (כלומר, 'חרם המוסלמים'). הצו שונה ותוקן מאז בעקבות התערבות בית המשפט העליון, אולם טכנית עדיין קיים.

בתחילת 2018, במהלך דיון הנוגע לגיבוש מדיניות  קליטה של מהגרים ממדינות נחשלות, טראמפ צוטט על ידי מספר אנשים בישיבה אומר: "למה אנחנו מסכימים להביא הנה אנשים מהמדינות המחורבנות האלו?".

7. שימוש בכירים בכספי ציבור

כל אחת מפרשיות השימוש בכספי הציבור בתקופתו של טראמפ הייתה נחשבת שערוריה בפני עצמה, אלמלא היו כל כך הרבה כאלה שאף אחד כבר לא עוקב. איוונקה טראמפ השתמשה במשאבי הממשל כדי לקדם את מותג הבגדים שלה, שננטש מאז (אגב, איוונקה גרמה לממשלת סין לאשר סימן מסחרי שלה, באותו יום בו אביה נפגש עם שי שינפנג, נשיא סין, חלק מערבוב אופייני של עסקיו הפרטיים של טראמפ עם ענייניו הממשלתיים).

סטיב מנוצ׳ין (או מנושין) השתמש במטוסים של הממשל לשימוש פרטי וכן גרף הטבות שונות לצרכיו הפרטיים, בשווי של 800,000 דולר. טום פרייס, מזכיר משרד הבריאות, הוציא מאות אלפי דולרים מכספי ציבור על טיסות פרטיות. סקוט פרויט, ראש ה-EPA, הארגון להגנת הסביבה, הוציא מאות אלפי דולרים על שטויות, כמו תא אטום לקול במשרד שלו וטיסות פרטיות. בן קרסון, חבר הקבינט של טראמפ ומי שהיה מועמד רפובליקני לנשיאות בעצמו, רכש רהיטים לשימוש פרטי בעשרות אלפי דולרים. שערוריות נוספות נוגעות לחברי צוות נוספים בממשלו של טראמפ, ומבלי למנות את כולן, הן מעידות על משטר בזיוני לחלוטין.

דונאלד טראמפ.
דונאלד טראמפ. תמונה חופשית.

6. ההתבטאות לאחר העצרת בשארלוטסוויל

עצרת של מאמיני ״עליונות לבנה״ (אוכלוסייה שבחלקה הגדול אוכלת סנאים ומתחתנת בתוך המשפחה) בעיירה שארלוטסוויל, וירג׳ינה. הרקע להפגנה הייתה ההחלטה להסיר פסלים של מנהיגי קונפדרציה (אשר במלחמת האזרחים נלחמה לשם השארת העבדות על כנה). בהפגנות נאמו גזענים מטורפים כמו דיוויד דיוק, מנהיג הקו-קלאקס-קלאן. במהומות שנוצרו, היה פיגוע דריסה קשה עם הרוגים ופצועים, כאשר גזען לבן נסע עם מכונית אל תוך הקהל שהפגין נגד עצרת התמיכה. טראמפ בסגנונו החביב, אמר כי ״לא כל האנשים האלה הם ניאו-נאצים, תאמינו לי. היו אנשים נפלאים משני הצדדים".

5. חנינת ג׳ו ארפיו

ג׳ו ארפיו היה שריף מחוזי במדינת אריזונה. ארפיו נודע כשריף ביחס האכזרי שלו כלפי מהגרים מאמריקה ממוצא היספני, כשביצע מאות מעצרים ושיכן עצורים שנחשדו כמהגרים בלתי חוקיים באוהלים, כשבחוץ שררו טמפרטורות של יותר מ-40 מעלות. ההתעללות של ארפיו במהגרים הייתה כל כך חמורה, עד כי נטען שגרמה למספר מקרי מוות, ואף הוגשו תביעות נגד המחוז שלו בשל כך. האמצעים בהם השתמש ארפיו נאסר על ידי בית המשפט, אך הוא עשה אותם בכל זאת.

ביולי 2017, ארפיו הורשע בביזיון בית המשפט והתעלמות מהצווים השיפוטיים, והיה צפוי למאסר. באוקטובר היה אמור להיגזר דינו, אלא שהנשיא טראמפ הקדים וחן אותו, תוך הבעת הערכה לחמישים שנותיו בשירות הציבורי ולמאבקו למען ביטחון הציבור. מה זה קצת הרג זרים בעינויים, לעומת כזה אחלה בחור.

ההפגנה בשארלוטסוויל
אנשים נפלאים משני הצדדים. ההפגנה בשארלוסטוויל. צילום: אנטוני קרידר.

4. הפרדת הילדים מהוריהם בגבול מקסיקו

ב-2018 הנהיג ממשל טראמפ מדיניות של הפרדת ילדי מהגרים מהוריהם שחצו את הגבול ממקסיקו. בהתאם למדיניות "אפס הסובלנות" של ממשל טראמפ אז, למעלה מאלפיים ילדים הופרדו ממבוגרים (ההורים שלהם) שליוו אותם בגבול. עד שבוטלה המדיניות על ידי טראמפ (אם כי לא לגמרי) כל מבוגר שחצה את הגבול בצורה בלתי חוקית הואשם בעבירות פדרליות, בשונה מהעברתו לבתי משפט להגירה עם משפחתו, כפי שעשו ממשלים קודמים.

אשתו של טראמפ אגב, מהגרת מסלובניה, וטראמפ סידר גם להורים שלה אזרחות, בניגוד גמור למה שהוא מצהיר שצריך לנהוג עם משפחות מהגרים. סתם שתדעו, לא בשביל משהו.

3. פרשת סטורמי דניאלס

בתחילת 2018, פרסם הוול סטריט ג׳ורנל כי טראמפ שילם לשחקנית הפורנו לשעבר סטורמי דניאלס 130,000$ בעזרת עורך הדין שלו מייקל כהן כדי שלא תחשוף את הרומן שניהלו בשנת 2006. טראמפ כמובן הכחיש, וגם מייקל כהן. עם זאת, כאשר כהן נחקר ונשפט על הונאות מס, הונאת בחירות ונושאים נוספים, אכן הודה ששילם את הכספים לדניאלס מעט לפני בחירתו של טראמפ לנשיאות. סטורמי עצמה תבעה לביטול הסכם השתיקה שלה עם טראמפ, אך תביעתה נדחתה.

2. אוקראינה-גייט

הפרשה הזאת מתגלגל בימים אלו, וגבולותיה אינם ידועים לנו עוד. אלמלא ההתערבות של רוסיה בבחירות, מדובר היה בפרשה החמורה ביותר: טראמפ ניסה לגרום לאוקראינה לפתוח בחקירה נגד ג׳ו ביידן, יריבו האפשרי במירוץ לנשיאות ארה״ב ב-2020. ראשית הפרשה בתלונה אנונימית של חושף שחיתותיות, סוכן CIA שהוצב בבית הלבן, וגילה על מערכת היחסים בין טראמפ לבין נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי.

חשיפת הפרשה הובילה לפתיחתו של הליך הדחה נגד טראמפ, הליך שללא ספק ייכשל (היות ונדרש רוב של שני שליש בסנאט שיעבור, סנאט שבו לרפובליקנים יש בו רוב נכון לעת הזאת). עם זאת, הליך ההדחה מלמד עד כמה הפרשה הזאת נחשבת לחמורה, שהרי אפילו על ההתערבות הרוסית בבחירות לא החלו בהדחה: טראמפ השתמש במשאבי הממשל, והתנה את הסיוע הצבאי של מדינתו לראש ממשלת אוקראינה, בכך שהוא יסייע לו להשיג לכלוך על יריב פוליטי מוביל. זה פשוט להבנה, זה שחור על גבי לבן, וכמו שאנחנו למדנו להכיר את העולם בשנים האחרונות: זה לא ישנה דבר.

טראמפ ופוטין
אתה יודע ששיחקתי ב״שכחו אותי בבית?״

1. ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות 2016


רוסיה, האויבת המושבעת של ארצות הברית מאז סוף מלחמת העולם השנייה, התערבה בבחירות 2016 לנשיאות ארה״ב לטובת דונאלד טראמפ. על כך אין ויכוח. השאלה היא, אם טראמפ פעל בשיתוף פעולה עם הרוסים. טראמפ מצידו נאחז בדו״ח של התובע המיוחד שמונה למקרה, רוברט מולר, ומיהר לצעוק שהדו״ח קבע חד משמעית: "No collusion no obstruction" (יעני, לא קשירת קשר ולא שיבוש ראיות).

עם זאת, רוברט מולר עצמו העיד בקונגרס כי הדו״ח ממש לא מזכה את טראמפ, אף על פי שאין די ראיות להעמדה לדין כנשיא מכהן (המדיניות של משרד המשפטים האמריקאי היא להימנע מכך בכל מחיר). לעומת זאת, יש סיכוי תיאורטי שטראמפ יועמד לדין לאחר תום תקופת כהונתו. יש לציין כי החקירה בנושא ההתערבות הרוסית, הביאה להגשת כתבי אישום נגד 34 מעורבים בפרשה, לרבות פול מנאפורט, מנהל הקמפיין של טראמפ. מנאפורט הורשע בהעלמת מס, והלבנת הון לגבי יותר מ-30 מליון דולר שקיבל מרוסיה בערוצים שונים. מנאפורט אמנם הורשע רק בהעלמת מס, אך החשד הוא ששימש כצינור להעברת כספים לארגונים שונים בוושינגטון.

אם אתם מאמינים שטראמפ לא ידע דבר על כך שסביבתו הקרובה ביותר, לרבות חתנו ג׳ארד קושנר (הפגישה המפורסמת במגדלי טראמפ), מייקל פלין (היה היועץ לבטחון לאומי), ג׳ורג׳ פפדופולוס (יועץ ומקורב), פול מנאפורט (מנהל הקמפיין) ג׳ף סשנס (מקורב לשעבר של טראמפ שמונה לתובע הכללי) ומעורבים רבים נוספים, משתפים פעולה עם רוסיה, שיבושם לו. 

לפי פרסומים שונים, טראמפ נהנה מכסף רוסי כבר מתחילת שנות ה-2000, אז פשט רגל בפעם הרביעית ואף אחד לא רצה להלוות לו כסף. אף אחד, חוץ מהתנין האנושי ולדימיר פוטין, שבזמן שהעולם משחק דמקה, הוא משחק שחמט פוליטי ברמה של קספרוב. פוטין לכאורה סיפק כסף לטראמפ דרך בוס-הבוסים של המאפיה הרוסית, סמיון מוגלביץ׳, ולמעשה קנה שליטה במי שיהפוך להיות יום אחד מנהיג העולם החופשי. אין ספק, זמנים טובים לחיות בהם. 

[1] בארה״ב למשל, השחיתות וקשרי הון-שלטון, הביאו לכך שלמרות הנזק האדיר של המשבר הכלכלי ב-2008 והסאב-פריים, שנגרם כולו בגלל שחיתות ממסדית וחמדנות של וול סטריט, אף אחד לא הלך לכלא או ספג עונש אמיתי. אף אחד! הציבור בארה״ב ראה איך הקונגרס אישר חבילת חילוץ (Bail Out) לבנקים וחברות ענק כדי להציל את הכלכלה, אבל בו הזמן כולם יודעים שברגע שהם יהיה חייבים כמה דולרים לבנק, הם לא יצליחו להשתחרר מלפיתת החנק של הבנק (כך גם בישראל באותן שנים, עם ״התספורות״ של תשובה, בן דב ואחרים, פשיטת הרגל של IDB ועוד).

דונאלד טראמפ
טראמפ. תמונה חופשית

פוסטים נוספים

לקריאה נוספת
  • איזו הסתה מופנית כנגד השמאל?איזו הסתה מופנית כנגד השמאל?
    תמונה בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. מהו ספין תקשורתי, ״סחריר״ בעברית? הספין מטרתו להסיט את המבט והמיקוד לעבר תמונה מסוימת של עובדות, וזאת על מנת למנוע תשומת לב …
  • משרד התחבורה בישראל הוא ביזיון מתמשךמשרד התחבורה בישראל הוא ביזיון מתמשך
    נתניהו צריך ללכת: השסע בעם, הקרע בחברה הישראלית, הפילוג בין ימין ושמאל, הריחוק מערביי ישראל, כל אלו הם פרי מדיניות מכוונת של נתניהו. בנוסף לכך, מדובר בראש ממשלה מושחת, עם …

2 תגובות

בא לכם להגיב?