בנק דיסקונט בתל אביב
בנק דיסקונט בתל אביב. צילום, דוד שי (הידוע גם כסנדק של ויקיפדיה)

אם תשאלו את בנק דיסקונט, אין להם בעיה עם מאחזים

לפעמים מנסים ולא מצליחים, אבל עדיין, חשוב לנסות. לרוב אנשים מספרים על ההצלחות שלהם, אבל כאן אספר לכם על כישלון. לא כישלון קולוסאלי, אבל כישלון. איזה ניסיון קטן שלא צלח בסופו של דבר. תשמעו סיפור.

לאחרונה הסברתי כאן בדיוק מהו מאחז, ללא כחל וסרק: מצב שבו יהודים מחליטים לתבוע שטח ללא אישור, בשם אלוהים שהבטיח לנו את הארץ הזאת. מבחינתם, כל עוד לא מדובר באדמות מדינה, אז אין מניעה חוקית, שהרי הממשלה לא תעשה דבר. עם זאת, ברור שמאחז הוא אינו חוקי מבחינת החוק, כפי שהוא כתוב בספר החוקים של מדינת ישראל.

המאחז מעלה אהוביה, שקם לאחרונה להנצחתו של אהוביה סנדק ז״ל, מראה את היווצרותו של מאחז בזמן אמת: מתנחלים החליטו לעלות על הקרקע, ואין מי שיזיז אותם משם בפועל, כי החוק בנושא מאחזים לא באמת נאכף ביו״ש. מרוב שאין שלטון חוק אמיתי בשטחים, המתנחלים של מעלה אהוביה, אפילו מגייסים כסף בפייבוקס רחמנא ליצלן, כדי להקים את המאחז הזה. הם יודעים שאין דין ואין דיין. אממה, למרות הכל, כאמור הקמת מאחז לא מהווה פעילות חוקית. 

משום כך, פניתי לבנק דיסקונט במכתב בנושא. יידעתי אותם כי מדובר בפעילות לא חוקית, אשר נעשית תוך שימוש בחשבון שנפתח אצלהם (פייבוקס היא בבעלות בנק דיסקונט). התקנון של פייבוקס אוסר על שימוש בפייבוקס למטרות שאינן חוקיות, והקמת מאחז היא לכל הפחות עבירה על סעיף 145 לחוק התכנון והבנייה. ביקשתי לדעת האם הם מודעים למצב, ומה כוונתם לעשות בנושא, אם בכלל. עם זאת, דיסקונט לא ממש התרגשו מן הפנייה שלי, והשיבו:

״בנק דיסקונט פועל בהתאם לדינים החלים עליו ובוחן כנדרש בהוראות אלה את התנהלות לקוחותיו, לרבות אלה הפועלים באפליקציית פייבוקס".

שוב, הרגע אמרתי לכם, שזה לא חוקי, אבל זה כנראה לא משנה להם. איך הבנק מרשה לעצמו להתעלם מזה? להבנתי, בנק דיסקונט פועל בהתאם למעיין לקונה בחוק איסור הלבנת הון: הבנקים מחויבים לפעול ולדווח כדי למנוע הלבנת הון, ואת ביצוען של ״עבירות מקור״ המנויות בתוספת הראשונה לחוק איסור הלבנת הון. העבירות הללו הן עבירות הנוגעות להעלות מיסים, פעילות טרור, ארגוני פשיעה, עבודות האסורות בסעיף 243 לחוק התכנון והבנייה (ולדעתי כנראה שבניית מאחז לצערי לא נכללת שם) ועוד. אופסי, לא כתוב שם איסור בנייה לא חוקית בשטחים, ולכן הבנק לא ממש מתעניין. לכן, יכול להיות שטכנית זה לא חוקי, אבל אם בצלאל סמוטריץ׳, שעד לפני שנייה היה שר התחבורה, הגיע לשם ביום לאחר שעלו על הקרקע ותמך במקום בעצמו, אז למה שהבנק יתערב בסוגיה שאפשר לסווג אותה כפוליטית? חומר למחשבה.

צילום מכתב

פוסטים נוספים

לקריאה נוספת
  • כיצד הנשיא טראמפ השפיע על האמריקאי הממוצע?כיצד הנשיא טראמפ השפיע על האמריקאי הממוצע?
    בחירתו של דונאלד טראמפ לנשיאות ב-2016 הייתה ציון דרך בהיסטוריה העולמית. לראשונה נבחר לראשות המעצמה הגדולה בעולם כוכב ריאליטי, שאינו פוליטיקאי מנוסה בשום צורה, ובעיקר מתבטא בבוטות ומפיץ מידע שגוי …
  • שליטת נתניהו בתקשורת היא כמעט ללא עורריןשליטת נתניהו בתקשורת היא כמעט ללא עוררין
    נתניהו בנה עצמו לאורך כל הקריירה שלו, על ידי דה-לגיטימציה לכל מי שאינו הוא פחות או יותר. אולם כנראה שאת חיצי הדה-לגיטימציה שלו, הפנה יותר מכל ״לתקשורת״, אותה הוא ממשיל …

תגובה אחת

בא לכם להגיב?