שלמה פילבר שרון צוריאל

דיירקט בלוף: עד כמה אפשר לבטוח בסקרים של שלמה פילבר?

שלמה פילבר, שנודע בציבור כעד המדינה כנגד נתניהו בתיק 4000, הקים בשנים האחרונות ביחד עם שותפו צוריאל שרון, חברת סקרים וייעוץ אסטרטגי הזוכה לחשיפה רבה בתקשורת. עד כמה ראוי להסתמך על הסקרים  של פילבר וצוריאל, שניים שהראו בעבר כי האמת לא תעצור אותם בדרך להשגת מטרותיהם הפוליטיות?

שלמה פילבר הוא שועל פוליטי ותיק. בעבר היה יו״ר מועצת יש״ע, ולאורך השנים נכנס ויצא מן החיים הציבוריים, כאשר במרווחים שבין התקופות שלו בשירות הציבורי, עשה לביתו לא מעט בניהול קרנות השקעה. פילבר מוכר לרוב הציבור בעיקר בהיותו עד המדינה בתיק 4000, והיותו מקורבו לשעבר של ראש הממשלה נתניהו. 

עם זאת, מאז הועזב פילבר ממשרד התקשורת וחתם על הסכם עם המשטרה להעיד כנגד נתניהו במשפטו, פילבר לגמרי לא נעלם מן המפה. ביחד עם שותפו שרון צוריאל (הבחור שמאחורי השלאגר השקרי והגזעני ״הערבים נוהרים״), הקימו השניים חברת יחסי ציבור ואסטרטגיה פוליטית בשם דירקט פולס. בנוסף לייעוץ אסטרטגי, דיירקט פולס היא חברת סקרים, אשר מטרתה למכור שירותי סקרים ללקוחותיה. את הקאמבק של פילבר במשחק הפוליטי כסוקר ואסטרטג, החל פילבר יחד עם צוריאל בקמפיינים למועמדים במספר רשויות מקומיות בבחירות לרשויות המקומיות ב-2018. בסיבוב א׳ של בחירות 2019 לכנסת, עבדו השניים עבור נפתלי בנט כיועצים האסטרטגיים של הימין החדש. החברה שלהם, דירקט פולס, מציעה כיום את שירותיה כחברה מומחית לסקרים, וזוכה לחשיפה רבה בקרב עיתונאים ימנים.

דיירקט פולס ועמית סגל

עמית סגל, שמצטט המון את הסקרים של דירקט פולס כתימוכין לטענותיו העיתונאיות, אף עשה ״חסד יפה״ עם פילבר, כאשר ״השיק״ עבורו קמפיין שיווקי לשירותיו, בדמות ״ראיון חושפני״ בחדשות 12. כמות האזכורים הכה רבה של דירקט פולס בדיווחיו של עמית סגל, יכולה לגרום לאנשים לתהות ברצינות, האם עמית סגל הוא בעל מניות שקט בחברה? סגל מאזכר ומפרגן למיזם של פילבר ללא הרף. כך כתב למשל בטור שלו במוסף לשבת של ידיעות אחרונות ב-10.7.2020:

״כשהציבור התעורר, לפני כשבוע, מהאשליה המתוקה שאפשר להתחבק בחתונות ולרקוד בהופעות בלי שהקורונה תתפרץ, החליט משרד הבריאות על מסע פרסום נרחב בציבור. בניסיון לבחור את המסר המדויק ביותר הוא ביקש לבחון כמה סיסמאות בסקר של "דיירקט פולס", מכון הסקרים של שלמה פילבר.

המסקנות היו מאלפות: מסרים בזכות החזרה לשגרה התקבלו באדישות, דאגה לבריאות עצמה זכתה לקשב מוגבל, ובעיקר במגזר הערבי. אבל המסר האפקטיבי מכולם, בפער עצום, היה "השגרה של כולנו בידיים שלך". ובשתי מילים: ערבות הדדית. זה הערך המקודש ביותר, קונצנזוס אחרון, בחברה הישראלית, גם בשגרה וגם בימי מגפה״.

להגנתם של דיירקט פולס, הם החזירו לסגל טובה, כאשר גילו באופן אובייקטיבי שסגל הוא העיתונאי הטוב והאמין בישראל. ראו אותם מפגינים אהבה כאן במשרד שהיה לאחר הבחירות למשל, שם טרחו כמובן כולם לציין כי פילבר היה ״הראשון לזהות״.

שיטת פילבר

ב-28 בפברואר 2019 הודיעה ועדת המכרזים של תאגיד השידור הציבורי על כוונתה להתקשר עם חברת "דיירקט פולס" כ"ספק יחיד" (בהתאם לחוק המכרזים, ביחס למצב של התקשרות עם ספק ללא מכרז). באופן מעניין, דיירקט פולס נרשמה ברשם החברות רק ב-13 למרץ, כלומר שבועיים לאחר מכן. תומר אביטל משקוף פרסם את הסיפור הזה, ופנה לקבלת תגובה מן התאגיד, שם נמסר לו כי ״החברה נבחרה לאחר קבלת מספר הצעות מחיר מחברות סקרים שונות״.

מכתב נוסף אשר נשלח על ידי עו״ד שחר בן מאיר, התוהה על החוקיות שבהעסקתה של דיירקט פולס על ידי התאגיד, נשלח לאלדד קובלנץ, מנכ״ל התאגיד. בתגובה למכתב נמסר מהתאגיד כי אין כל מניעה חוקית בהעסקת דיירקט פולס. ראוי לזכור כי זמן קצר מאד לפני שהועסק על ידי התאגיד כספק יחיד, היה פילבר ממונה על התאגיד בהיותו מנכ״ל משרד התקשורת. 

מעבר לכך, הסקרים של דיירקט פולס עובדים על סמסים, שיטה לא מקובלת לעריכת סקרים היות והיא ״שטוחה״ מדי. לפי המתואר בהודעה על התקשרות עם ספק יחיד של תאגיד השידור, תנאי עריכת הסקר של דיירקט פולס, הם כאלה שכל הסקר מתחילתו ועד סופו נעשה תוך שלוש שעות: 

״שיגור סקר בתוך 15 דקות ממועד ההחלטה על השאלות, וקבלת ממצאים בתוך כשעה עד שלוש שעות מרגע השיגור. יכולת איסוף נתונים מהירה, באופן דיגיטלי בלבד, מבלי להזדקק למרכז סקרים טלפוני״.

עוד נכתב שם כי ״חברת 'דיירקט פולס' היא היחידה, ככל הידוע, המסוגלת לבצע משימה זו״. השאלה שהייתה צריכה להישאל בעיני, היא האם חברות אחרות בכלל מסכימות לבצע משימה זו, שהרי יש שאלה אם סקרים כאלה בכלל מהימנים. קמיל פוקס, מנו גבע, חנוך סמית׳ ז״ל ואישים נוספים שהקימו חברות סקרים, היו פרופסורים לסטטיסטיקה, או לכל הפחות מומחים בתחום. שלמה פילבר וצוריאל שרון, הם פשוט עסקנים, ללא כל הכשרה מתאימה בנושא. לפי לינקדין, החברה אינה מעסיקה סטטיסטיקאים כעובדי קבע, ובעצם מלבד פילבר שהוא בן 56, צוריאל שרון הוא בן 35 בלבד, ושני העובדים הנוספים היחידים של החברה הם חבר׳ה צעירים בשנות ה-20 לחייהם (ושניהם ככל הנראה, לא פרופסורים לסטטיסטיקה). 

בתחקיר של גלובס בנושא חברת דירקט פולס, נטען כי בעוד שחברות סקרים אחרות נשענות על פאנל של כ-80-150 אלף איש, וכן מגבילות את מספר הפעמים שכל חבר פאנל יכול להשיב לסקר בכל חודש, שלמה פילבר מסרב למסור מידע על האופן שבו הוא עורך את הסקרים שלו, ואומר כי מדובר ב״סוד מסחרי״ (אף על פי שפרסם סקרים בזמן בחירות, שעליהם חלים הוראות מסוימות הנוגעות לשקיפות, בהן הוא לא עמד). בתקופת הבחירות, איתמר בן גביר אף שלח מכתב התראה לפני תביעה כנגד דיירקט פולס, על כך שהוא לא מאזכר את עוצמה יהודית בסקרי הבחירות שלו (לא פורסם כל חדש בעניין זה למיטב ידיעתי. יתכן שהוא הסתפק בלעקור לו את הסמל מן האוטו לאחר מכן). 

שלמה פילבר יוטיוב

הפאנל

לרוב, סקרים נעשים בקרב פאנל, שהוא מעין מאגר של אנשים רשומים במכון הסקרים, שנתנו את הסכמתם להשתתף ולהשקיע מזמנם במענה על סקר. האופן שבו נבחר פאנל הוא משמעותי, כפי שמעיד צוריאל שרון בעצמו, בסדרת ציוצים שצייץ בטוויטר בנושא מפלגת זהות ז״ל:

שרון צוריאל

לפי צוריאל, מפלגת זהות העלתה את הנוכחות שלה בסקרים, על ידי עידוד אנשים להירשם לכמה שיותר פאנלים ולהצביע בסקרים המוקדמים זהות. כלומר, מצד אחד, צוריאל אומר שיש בעיה בהסתמכות על פאנלים אינטרנטיים. מצד שני, דירקט פולס לא מפרסמים את המתודה שלהם בטענה כי מדובר בסוד מסחרי. אז איך לעזאזל הם עושים זאת?

נכון, אין שום הנחיות חוקיות לעשייתם של סקרים (מלבד בתקופת בחירות), וכל אחד יכול לעשות מה שהוא רוצה פחות או יותר. עם זאת, פרסום המתודולוגיה של הסקר, משמשת את הציבור כדי להעריך את מהימנותו של הסקר: עד כמה המדגם מייצג את כלל האוכלוסייה, מי הזמין את הסקר, מה שיעור ההיענות, כיצד נוסחו השאלות בפני הקבוצה הנסקרת וכדומה. צוריאל שרון מוצא לנכון לפקפק בסקרים שניבאו הצלחה לזהות בגלל הפאנל, אולם מצד שני מסרב לחשוף מידע שהיה עשוי לתרום לאמינות חברת דיירקט פולס (למרות שבחברה החרדית, דיירקט פולס נחשבת ל״אמינה במיוחד״. אני לא שמתי לב שכשכותבים על קמיל פוקס בעיתון, כותבים עליו שהוא ״אמין במיוחד״). 

הסקרים

חיפוש מקיף בגוגל העלה מעט מן הלקוחות של דיירקט פולס (או לפחות כאלו ששקלו לקחת את שירותי החברה):

יו״ר מועצת קדימה צורן, קרן גרין. התוכנית ״לפני החדשות״ בתקופת הבחירות האחרונות.הורים למען בחירה בחינוך. תאגיד השידור הציבורי. מקור ראשון. חדשות 12. חדשות i24News. ערוץ הספורט. דיירקט פולס אף התהדרה בעזרה לממשלה במיפוי של מוקדי קורונה.

תוצאות הסקרים של דיירקט פולס הן מפתיעות במקרים רבים. למשל, 86% מן הזרם החרדל״י תומכים בעמדתו של הרברפי בנוגע לנחיצות של טיפולי המרה, וסה״כ 45% מן הציונות תומכים בכך. בעימות בין ברק כהן לבין אבנר נתניהו, ניסוח השאלה הביא לתמיכה מדהימה באבנר נתניהו בסקר אל מול ברק כהן. סקר נוסף של דיירקט פולס, מצא כי הציבור היה רוצה את נפתלי בנט דווקא בתור שר הבריאות הבא של מדינת ישראל. הפלא ופלא, סקר של דירקט פולס, מצא כי נפתלי בנט הוא האדם המתאים ביותר לחלץ את ישראל ממשבר הקורונה. כמה מפתיע: מי שהיה בעצם מעסיקו של פילבר, ומי שבוודאי יש ביניהם ברית אסטרטגית כיום (בהיותם ימנים שונאי-נתניהו), הוא מי שהציבור חושב שצריך לחלץ את עם ישראל מן המשבר, וזאת למרות שתכלס הוא בעיקר עושה על כך פוסטים מושקעים בפייסבוק. איך אומר ערן זרחוביץ׳ בביצוע החיקוי לציניות האופיינית לגיא רולניק? ״כמה קל כמה נוח״. 

סקר אחר שהוא בעיני מציג תוצאות ששוות דיון, מצא כי יותר מחמישים אחוז מציבור מצביעי כחול לבן, התנגדו להקמת ממשלה בתמיכה של הרשימה המשותפת (בימים שזה עמד על הפרק לאחר הבחירות ולפני ההכרזה על ממשלת אחדות). לקראת הבחירות האחרונות, סקר של דיירקט פולס הבטיח 61 מנדטים לגוש הימין, אם בן גביר יפרוש מהתמודדות (בן גביר קיבל מספר זעום של קולות, אך גוש הימין קיבל 58 מנדטים). לאחר הבחירות, סקר של דיירקט פולס ייצג תמונה לפיה הליכוד התחזק משמעותית במנדטים, אין טעם ללכת לבחירות רביעיות, ולכן אולי כדאי לכחול לבן להתפרק וללכת עם הליכוד. 

פילבר הוא איש חזק מאד, ובלי להכיר אותו, אני בטוח שהוא מוכשר מאד. לא סתם נתניהו לקח אותו אליו צמוד-צמוד לאורך הקריירה: נתניהו הוא אדם שמקדש נאמנות אישית (חד כיוונית כמובן) יותר מכל. מי יודע כמה סוסים גנבו ביחד. העובדה שפילבר מצליח להתרומם למרות שיש לו את האויב הכי חזק במזרח התיכון, מעידה על כוחותיו. עם זאת, החשד שלי הוא שכדי לעמוד נגד נתניהו, פילבר נוקטים ביחס פלואידי מאד לאמת שהסקרים שלו מתיימרים להציג. משום כך, את הסקרים של פילבר צריך לקחת בעירבון מוגבל. 

פוסטים נוספים

לקריאה נוספת
  • ערוץ 20? אפשר היה פשוט לקרוא לו ביביTVערוץ 20? אפשר היה פשוט לקרוא לו ביביTV
    הבכי הבלתי פוסק של נתניהו כנגד התקשורת כבר יותר משלושה עשורים, הוא אחד מן המהלכים שהביאו אותו עד הלום. מה לעשות, המציאות היא שבפועל, נתניהו שולט בתקשורת כל כך חזק, …
  • האם פסילת חוקים על ידי בית המשפט פוגעת במשילות?האם פסילת חוקים על ידי בית המשפט פוגעת במשילות?
    כאמור בפוסט הקודם, אחת הביקורות העיקריות לגבי בית המשפט העליון, נוגעת לאופן בו קיבל העליון את כוחו לפסול חקיקה של הכנסת. עם זאת, כפי שיפורט להלן, הביקורת הזו אינה אלא …

9 תגובות

  1. כל כך עצוב וכל כך כואב שאתפ שוב מתעלמים מהמציאות ותוקפים ללא שום היגיון אם כל כך קשה לך לפתוח את אתר N12 ופשוט לבדוק את סקר הבחירות האחרון של פילבר ותראה אחוזי דיוק מירביים
    אבל ככה זה בשמאל נתקוף את הימין ולעזאזאל העובדות

    1. https://www.srugim.co.il/546514-%D7%94%D7%A1%D7%95%D7%A7%D7%A8-%D7%A9%D7%97%D7%96%D7%94-%D7%90%D7%AA-%D7%AA%D7%95%D7%A6%D7%90%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%A6%D7%99%D7%92-%D7%9B%D7%9A-%D7%96%D7%94
      הנה, בדקתי את הסקר האחרון של פילבר לפני הבחירות. לפי הסוקר שאתה הנפצת שהוא מדוייק לנתניהו יש 61 מנדטים והוא המנצח. בדיוק ההיפך ממה שקרה בפועל. ספר לי עוד על עובדות בבקשה.

  2. הטור הזה נותן לימין הקיצוני הזדמנות להפיץ דיסאינפורמציה, כמו שאריאל עושה. בין סקרי הבחירות לכנסת(לא יודע לגבי השאר) של פילבר למציאות אין יותר מדי קשה וזה מה שהטור הזה היה צריך לתקוף- יכולת הניבוי העלובה של דיירקט פולס.

    1. ובדיעבד פילבר דייק בסקרים ככה שאי אפשר לעשות לו דמוניזציה על מקצועיות רק כי הוא בצד הלא נכון של המפה הפוליטית ואם כבר מדברים על קומבינות ושקרים , אין יותר מושחת מגופי השמאל בשת״פ עם התקשורת של בעלי הון ופרקליטות ובתי משפט בשיטת יד רוחצת יד , רק שעל זה לא חוקרים ולא מעמידים לדין

  3. כן אבל למה אין התייחסות לכך שנתוני הסקרים של פילבר היו האמינים והמדויקים ביותר בבחירות האחרונות

בא לכם להגיב?