לצאת מהמטריקס
צילום: Pixabay

הבינוניות במבט על | חלק ד'

התעשיין האמריקאי אנדרו קרנגי אמר פעם ש-״קפיטליזם הופך מותרות לצורך הכרחי״. נכון, זה אולי לא אופטימלי, אבל זה יותר טוב מ-״סוציאליזם, שהופך צרכים הכרחיים למותרות״. יש הרבה אמת באמרה הזאת: תחשבו על דברים שנראים מובנים היום מאליהם, כמו מקרר, מיקרוגל, עגלת תינוק, ריבוי בגדים בארון הבגדים שלכם; אפילו עפרונות. פאקינג עפרונות. אלו דברים שבעבר לא היו בכל בית, ובמקומות מסוימים בעולם עדיין לא קיימים בית, ולעולם לא היו יכולים להתקיים בכלכלה מתוכננת. שלא לדבר כמובן על דברים שיותר קל לתפוס כמותרות כמו טלפונים חכמים, מחשבים, מכוניות וכדומה, שגם הם די סטנדרטיים בעולם המערבי כיום. כאשר מישהו מעלה טענות בדבר אי-השוויון ההולך וגובר בעולם, הטיעון לזכות הקפיטליזם אומר שעצם העובדה שיש אי שוויון היא בכלל לא רלוונטית, שהרי כל עוד מצבם של החלשים בחברה משתפר כל הזמן, ואנחנו ממקסמים את הטוב האפשרי, ברור שהשוק החופשי לוקח. גם אם נניח ואי-השוויון גורם לעניים ״לקנא״, זו לא סיבה רלוונטית להתנגד לקפיטליזם ושוק חופשי.

עם זאת, בחברה דמוקרטית, גם לעניים יש זכות הצבעה, זכות למימוש עצמי ואת הזכות התיאורטית של לכתוב את הסיפור שלהם בעצמם. הטיעון שלי הוא שאי השוויון שתיארתי בחלקים הקודמים, כזה שרק הולך וגובר, הופך לאיום ממשי על האפשרות של רבים בישראל ליהנות מהזכויות הללו. מעבר לכך, העקרונות שבאמת מנחים פוליטיקאים הם לא שיפור תחרות בשוק החופשי, אלא עבודה למען האינטרסים של קבוצות הכוח שמשאירות אותן בשלטון. סה טו.

חשוב לומר שעקרונית אני תומך בשוק החופשי. אולם השאלה היא, האם בכלל יש כזה דבר? האם יש שוק שאין בו התערבות ממשלתית? הממשלה מתערבת כל הזמן, בכל דבר, פשוט התרגלנו להתעלם ולא להבחין בהיבטים מסוימים של ההתערבות הזאת. אם ניקח את נושא הנדל״ן למשל, מחולל מרכזי של מגמת האי שוויון בישראל, האם שוק הנדל״ן הוא חופשי? הממשלה שולטת על הקצאת הקרקעות, המיסים שמשלמים, הקצאת המשאבים לפיתוח סביבתי, מתן רישיונות לבנייה, מכרזי תשתיות וכדומה. ההחלטה להוריד את מס הרכישה למשקיעים בשנה שעברה הכניסה משקיעים לשוק למשל. אפילו מס רווחי הון הגבוה שקיים בישראל, דוחף אנשים לשוק הנדל״ן. רוצה לומר, לדבר על שוק חופשי אמיתי זה כמו לדבר אלוהים: זה נשמע נחמד כרעיון, אבל צריך להבין שזה לא קיים, וגם לא היינו באמת רוצים שזה יתקיים.

מצד שני, צריך גם לא להעמיד פנים שמישהו מנהל את העסק הזה. מחירי הדיור גבוהים מאוד בישראל, אך הם גבוהים בכל העולם. בישראל קל לדבר על היעדר קרקעות לבנייה, אולם המחירים גבוהים בכל העולם, אז איך זה יתכן? הסיבה היא (לדעתי הצנועה מאוד) שכל העולם כולו נמצא בסביבת ריבית נמוכה: מאז משבר הסאב פריים ב-2008, הריבית בארה״ב נמוכה מאוד, תולדה של הפדרל ריזרב והניסיון לתמרץ את הכלכלה כדי לצאת מהמשבר. ריבית נמוכה, משמע כסף זול, בועת החוב העולמית גדלה, ויותר אנשים לוקחים הלוואות כדי לקנות בתים. כלומר, גורם משמעותי בעליית מחירי הדיור, הוא המחיר הזול יחסית של המשכנתאות. 

עם זאת, גורם נוסף שמשפיע על ההחלטה בדבר גובה הריבית, הוא ערך המטבע: אם הדולר יורד למשל, אז בפדרל ריזרב מעלים את הריבית כדי להעלות את ערך הדולר. האינפלציה בארצות הברית הייתה סבירה בשנים האחרונות, ולכן גובה הריבית לא השתנה. עם זאת, כעת האינפלציה עולה, קרי המחירים עולים והדולר יורד לשער שלא נראה כמותו שנים. ההערכה שלי, שמתישהו המוזיקה תיפסק בעתיד היחסית-קרוב: הדולר ימשיך לרדת, הריבית תעלה בארה״ב, ואז בשאר העולם בתגובה לכך. העלאת הריבית תגרום לחובות להפוך יקרים יותר, ואז נראה שינוי במחירי הנדל״ן בכל העולם, לרבות ישראל. יעלו את הריבית, המשכנתאות יהיו יקרות יותר, יהיה פחות משתלם לקנות נכסים, וערך הנכסים יירד. ככה פשוט.

חשוב לומר: אף אחד לא יכול לתזמן את השוק, אף אחד לא יכול לדעת מתי זה יקרה, גם כלכלנים חכמים במיוחד; כלכלה היא מערכת כאוטית מסדר שני, קרי מערכת שמגיבה לתחזיות לגביה: אנשים צופים את התגובות של השוק, מתנהגים בהתאם, ואז תגובות השוק משתנות בהתאם וחוזר חלילה. כל מה שאני אומר הוא, שאנו חיים בעולם כאוטי, והעובדה שמחירי הדיור כל כך גבוהים עד כדי כך שאני אישית לא חולם אפילו על דירה משלי, אולי תשתנה מתישהו בשנים הקרובות. 

 

להמשך קריאה

פוסטים נוספים

לקריאה נוספת

בא לכם להגיב?